LA DIETA MEDITERRÀNIA

QUÈ ÉS LA DIETA MEDITERRÀNIA?

L’anomenada Dieta Mediterrània és un model d’alimentació que s’ha fet molt popular en els últims anys per ser considerada molt saludable, ja que és VARIADA, NUTRITIVA i ajuda a PREVENIR MALALTIES cròniques relacionades amb l’alimentació. Aquest model de dieta però, córre el risc de perdre’s perquè s’està abandonant en favor d’altres hàbits alimentaris poc recomanables. La Dieta Mediterrània és molt més que gastronomia, també és filosofia de vida, una manera de cuinar els aliments, de compartir els àpats i inclou la realització regular d’exercici físic.

CUIDEM-LA!! ÉS LA NOSTRA HERÈNCIA CULTURAL

dieta mediterrania 1

CARACTERÍSTIQUES DE LA DIETA MEDITERRÀNIA

  • Consum abundant d’aliments d’origen vegetal : fruites, verdures, cereals, pa, llegums, hortalisses, fruita seca i llavors.
  • Preferència d’aliments poc elaborats, a poder ser frescos, de conreu local i de temporada.
  • Ús de l’oli d’oliva com a font de greix principal
  • Baix contingut en greixos i proteïnes d’origen animal (greix saturat)
  • Consum elevat de greixos beneficiosos per a la salut procedents principalment de l’oli d’oliva (omega 9) i del peix (greix poliinsaturat omega 3 i omega 6 )
  • Consum diari de formatge i de iogurt
  • Consum diari de fruita fresca com a postres
  • Baix consum de dolços i pastissos (poques vegades a la setmana)
  • Consum baix o moderat, de fins a 4 vegades a la setmana, de peix, marisc i aus de corral.
  • 4-5 ous a la setmana
  • Consum de poques vegades a la setmana de carn vermella
  • Utilització d’all, ceba i espècies com a condiments
  • Consum moderat de vi, normalment acompanyant els àpats (entre 1-2 copes al dia)
  • Aquest tipus d’alimentació va acompanyat de la pràctica regular d’exercici físic

FONT: Serra Majem, Lluís; Aranceta Bartina, Javier (2006) Nutrición y Salud Pública. Métodos, bases científicas y aplicaciones. Ed. Masson. 2a Ed. Barcelona.

PIRÀMIDE DE LA DIETA MEDITERRÀNIA

piràmide dieta mediterrania

BENEFICIS PER A LA SALUT DE LA DIETA MEDITERRÀNIA

  1. L’oli d’oliva, el peix blau i els fruits secs ens aporten uns greixos que ajuden a reduir el colesterol de la sang i prevenen el risc de patir malalties cardiovasculars.

  2. Les verdures, hortalisses i fruites ens aporten vitamines i minerals, alguns d’ells antioxidants, que també ajuden a prevenir el risc cardiovascular i d’alguns tipus de cáncer.

  3. La fibra que ens aporten els cereals (principalment integrals), els llegums, les fruites i les verdures afavoreixen el trànsit intestinal, fet que redueix el risc de patir càncer de colon. Alguns tipus de fibra són beneficiosos en la diabetis perquè redueixen els nivells de glucosa a la sang. A més a més, la fibra actua d’aliment d’alguns bacteris del budell, els quals la fermenten i produeixen energia que afavoreix el creixement d’una microflora bacteriana fonamental en el nostre sistema immunitari.

  4. Les nous i els fruits secs ens aporten antioxidants i greixos saludables que redueixen el colesterol sanguini i actuen com a preventius de les malalties cardiovasculars i de la diabetis tipus 2.

oli olivafruits secspeix blau

SEGUEIXES LA DIETA MEDITERRÀNIA?

SI HO VOLS SABER, FES EL TEST : http://www.pafes.cat/test_dieta.php

RECEPTES    tothom a taula

Si necessites idees per a confeccionar plats saludables que segueixen el patró de la Dieta Mediterrània aquí te’n donem unes quantes:

SI VOLS SABER MÉS (RECURSOS I ENLLAÇOS INTERESSANTS)

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s