COM COMPLEMENTEM EL DINAR DEL MENJADOR ESCOLAR?

Les necessitats d’energia i nutrients varien segons l’edat. Repartim la ingesta diària en 5 àpats: esmorzar (20%), mig matí (10-15%), dinar (35%), berenar (10-15%) i sopar (25%).

Els principals àpats diaris són el dinar (35% del total de calories que ingerim cada dia) i el sopar (25% de les calories diàries). Ambdós presenten una composició completa (incloent els diferents grups d’aliments), però el sopar serà més lleuger, evitant tècniques culinàries molt calòriques (precuinats fregits, etc) i optant per tècniques més “lleugeres” com la planxa, el forn, al vapor, etc.

Podem emprar el següent esquema per a complementar el dinar escolar amb un sopar adequat, sense repetir grups d’aliments:

Aliments consumits al dinar

Aliments a consumir al sopar

Cereals (arròs o pasta), patata, llegums

Verdures cuites o hortalisses crues

Verdures

Cereals (arròs o pasta) o patata

Carn

Peix o ou

Peix

Carn magra o ou

Ou

Peix o carn

Fruita

Lacti o fruita

Lacti

Fruita

També tenen importància la resta d’àpats diaris, com són l’esmorzar que farem a casa i el mig matí i el berenar.

*L’esmorzar a casa seguirà aquest model:

desayunoLACTI (llet, iogurt, formatge, etc) + CEREAL (pa, cereals, galetes) + FRUITA (fruita sencera, suc, tomàquet, suc pastanaga) + ALTRES (oli d’oliva, melmelada/mel, etc).

Com a exemples pràctics d’esmorzar podem considerar:

– Llet amb cacau. Cereals no ensucrats. Pera.

– Llet amb cacau. Galetes. Suc de taronja.

– Llet. Torrada amb mantega i melmelada. Poma.

– Llet amb cacau. Cereals. Poma.

– Llet. Barreta de pa torrat, oli d’oliva i tomàquet triturat.

– Cap de setmana: Batut de fruites natural. Pa torrat, formatge fresc.

*El mig matí i el berenar seguiran esquemes semblants, que inclouen:

LACTI I/O FRUITA (iogurt, llet, formatge; fruita sencera o suc) + CEREALS (pa, galetes) + ALTRES (embotit magre)

Exemples pràctics de mig matí/berenar:carmanyola

– Iogurts. Pa amb oli d’oliva i pernil salat.

– Got de llet. Sandvitx de gall dindi.

– 2 iogurts amb cereals.

– Suc de taronja. Galetes. Formatget.

– Got de llet. Barreta de pa. Xocolata amb llet.

– Cap de setmana: Suc de taronja. Pa de pessic amb nous.

Al berenar adaptarem la quantitat d’aliments a l’activitat física que es realitzarà al llarg de la tarda.

(Font: Guía de comedores escolares. Programa PERSEO. Ministerio de Sanidad y Consumo, Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición, 2008.

Imatge esmorzar: http://www.hogarutil.com/salud/bienestar/dieta-sana/201005/importancia-buen-desayuno-6457.html

Imatge berenar: http://supermercadoscolonial.com/preparando-la-merienda-escolar-a-los-ninos/).

Advertisements

2 thoughts on “COM COMPLEMENTEM EL DINAR DEL MENJADOR ESCOLAR?

    • Hola Gemma,

      Moltes gràcies pel teu comentari.

      Des del blog t’animem a experimentar amb noves variants d’àpats saludables.

      Us convidem a cuinar en família noves receptes i estem obertes a que ens feu arribar les vostres especialitats.

      Les anirem publicant a un nou apartat: “El racó de les vostres receptes”.

      Salut!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s