TÈCNIQUES D’ASSERTIVITAT

assertivitat 3

L’assertivitat és la capacitat per a respondre adequadament d’avant d’un conflicte o oposició d’interessos. Això vol dir defensar la teva opinió i el que vols però amb respecte cap els altres, sense amenaces. És a dir, significa adoptar una actitud equilibrada entre la INHIBICIÓ, en la qual no defensem els nostres interessos per por al conflicte, i l’AGRESSIVITAT, actitud també inadequada perquè no respecta els drets dels altres.

Ser assertiu té molts avantages. Val la pena intentar-ho!

 

SER ASSERTIU TÉ AVANTATGES

  • Ens ajuda a aconseguir una major adaptació social
  • Disminueix l’ansietat que experimentem al relacionar-nos amb les altres persones
  • Contribueix a que ens comuniquem amb llibertat
  • Ajuda a que assolim els nostres objectius
  • Contribueix a que ens sentim més satisfets de nosaltres mateixos i de la nostra relació amb els altres
  • Ajuda a que tinguem un coneixement més gran de nosaltres mateixos
  • Alimenta la seguretat que tenim en nosaltres mateixos
  • Permet que els altres accedeixin als nostres sentiments i creences
  • Proporciona tranquil·litat a les persones que ens rodegen
  • Permet que aconseguim unes relacions més significatives i respectuoses

Font: Raimon Gaja Jaumeandreu. Técnica eficaces para mejorar tus relaciones afectivas. Ed.Plaza & Janés.Barcelona(1997)

TECNIQUES D’ASSERTIVITAT EN DISCUSSIONS

TÈCNICA

DEFINICIÓ

EXEMPLE

DISC RALLAT Repetir el propi punt de vista una vegada i una altra, amb tranquil·litat, sense entrar en les provocacions que pugi fer el altre –  …

-T’entenc, però jo no ho faig.

–  ...

– T’entenc, però jo no ho faig.

CLAUDICACIÓ SIMULADA O BANC DE BOIRA Donar la raó en allò que considerem cert en les crítiques, però negant-nos a entar en més discussions. D’aquesta manera s’aparenta cedir sense fer-ho realment ja que deixem clar que no canviarem de postura. -Tu tens la culpa de que…

-Sí, es possible que tinguis raó.

-És clar, com sempre fas…

-Doncs sí, gairebé sempre.

-Doncs estic fart que per culpa teva sigui impossible…

– És veritat, és poc probable.

AJORNAMENT ASSERTIU Ajornar la resposta que volem donar a l’altre fins a sentir-nos més tranquils i capaços de respondre correctament. -Pel teu egoisme…

-Mira, aquest és un tema problemàtic entre nosaltres. Si et sembla, el tractem en profunditat demà.

PROCESSAMENT DE CANVI No deixar-se provocar per comentaris davant dels quals creiem necessari defensar-nos. Desplaçar el focus de la discussió cap a l’anàlisi del que succeeix entre les dues persones. -Per culpa teva…

-Mira, estem molt cansats i comencem a treure els draps bruts. Potser això no té tanta importància com per a fer-nos mal mútuament, no creus?

IGNORAR Quan l’ interlocutor està fora de sí, li comuniquem amb un to de veu amable i comprensiu que ens aquests moments no l’atendrem. -Com sempre, tu tens la culpa de…!

-Em sembla que estas molt enfadat. Serà millor parlar d’això més tard.

ACORD ASSERTIU Reconeixem d’error però deixem clar que una cosa és cometre un error i una el fet de ser bona o mala persona. -Tu ets culpable de…

-Tens raó, però saps que habitualment no ho faig.

ASSERCIÓ NEGATIVA Deixar de cantó l’hàbit de dir “ho sento” o “perdona”, que a força de repetir-los no signifiquen res. Utilitzar frases del tipus “ha estat una tonteria per part meva”, “ no hauria d’haver dit o fet…”, “tens tota la raó”. -Sempre te n’oblides de tot

-Tens tota la raó, me n’oblido de moltes coses. 

AUTOREVELACIÓ Proporcionar informació del que sentim o pensem : “jo sento”, “penso que”… -Com vas poder fer-me allò!

-Em sap molt de greu haver-ho fet

PREGUNTA ASSERTIVA Consisteix a demanar informació a l’altre sobre els seus arguments per tal de tenir clar a què es refereix i en què vol que canviem -Si fossis menys egoista i no fessis…

-Exactament, què és el que et molesta de la meva forma d’actuar? Què té de dolent?

FONT: Promoviendo la adaptación saludable de nuestros adolescentes. http://www.msc.es/ciudadanos/proteccionSalud/adolescencia/docs/AdoCompleto.pdf

imagesCA1SXLQX

ETS UNA PERSONA ASSERTIVA?

  • Puc expressar els meus sentiments honestament? Gratitud, afecte, admiració, insatisfacció, dolor, desconcert…?
  • Faig elogis als altres?
  • Puc dir “no” sense disculpar-me o sense sentir-me culpable?
  • Reconec quan he comès un error?
  • Intento trobar la causa quan m’enfado?
  • Sé demanar quan és necessari?
  • Sé reaccionar davant un atac personal?
  • Demano explicacions a algú que m’ha criticat?
  • Demano aclariments quan hi ha alguna cosa que no entenc?
  • Sé manifestar la meva postura davant algun tema o petició?
  • M’oposo a una exigència injusta d’una persona amb autoritat sobre mi?
  • Dic com em sento sense fer mal als altres?
  • Pregunto si he ofès algú?
  • Espero a tenir tots els fets abans de prendre una decisió?
  • Inicio converses amb desconeguts?
  • Em responsabilitzo dels meus propis sentiments sense culpar els altres?
  • Si no estic d’acord amb l’opinió d’algú, l’agredeixo verbalment?
  • Ofereixo solucions als problemes en lloc de queixar-me?
  • Demano que em tornin alguna cosa que he deixat?
  • Respecto els drets dels altres i em mantinc ferm amb els meus?

assertivitat 1

RECURSOS

  • VÍDEO: “QUAN TOT S’EMBOLICA“: presenta en clau humorística i provocadora el caos que creen els conflictes. Al mateix temps proporciona eines i camins per a l’entesa i la reconciliació.  CLICA AQUÍ

FONT: XTEC  (Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya).  RECURSOS PER A L’EDUCACIÓ ESPECIAL  http://blocs.xtec.cat/recursosee/resolucio-de-conflictes/

Anuncis

Deixa un comentari

